Zaplecze pozycjonerskie i zdobywanie linków
Czego dowiesz się o zpaleczu seo?
Zaplecze pozycjonerskie. Pojęcie owiane legendą. Enigmatyczne, tajemnicze. W zasadzie nigdzie w Sieci nie znajdziesz w jednym miejscu
kompleksowych informacji na ten temat. Nigdzie.
Każdy szanujący się pozycjoner ma swoje zaplecze. Każdy. Bez zaplecza ani rusz. Nie da się bez zaplecza wypozycjonować żadnego serwisu na
popularne, trudne słowa / frazy.
Dlatego musisz wiedzieć, czym jest zaplecze i jak je zbudować.
W tej lekcji dowiesz się m.in.:
- czym jest zaplecze
- jakie są jego rodzaje
- jak budować zaplecze
- jakich skryptów najlepiej używać
- jak stworzyć własny katalog stron
- jak linkować zaplecze
Jedziemy.
Co to jest zaplecze pozycjonerskie?
Czym jest zaplecze do pozycjonowania? Jest to zestaw stron WWW utworzonych dla jednego głównego celu: pozycjonowania wybranego serwisu
/ serwisów.
Na początek ważna uwaga: zaplecze można podzielić na 2 typy: ogólne i zaplecze tematyczne. Czym się różnią?
Zaplecze ogólne składa się ze stron o różnej, dowolnej tematyce.
Zaplecze tematyczne - ze stron związanych z jakimś zagadnieniem. Np. strony o zabytkach w Polsce dla pozycjonowania serwisu turystycznego.
Oczywiście jeśli chodzi o "siłę oddziaływania", zaplecze tematyczne jest o wiele lepsze. Niestety ma w pewnym stopniu ograniczone zastosowanie.
Natomiast zaplecze ogólne jest słabsze, ale uniwersalne. Najlepiej mieć obydwa rodzaje
Wyjątkiem może być sytuacja, gdy zależy nam na wypozycjonowaniu 1 serwisu - wtedy należy skupić się na zapleczu tematycznym.
Jak zbudować własne zaplecze do pozycjonowania?
Dobre pytanie. Jeśli by spytać pozycjonera (i miałby szczerze odpowiedzieć), to co pozycjoner to inna opinia. Dlaczego? Ponieważ nie ma jednej,
optymalnej i zawsze najlepszej metody budowania zaplecza. Każdy robi to nieco inaczej.
Ode mnie dostaniesz pewne ogólne wskazówki, jak to zrobić. A decyzja i tak będzie należeć do Ciebie.
No dobrze, pewnie już się trochę niecierpliwisz. Chcesz konkretów, prawda? Proszę bardzo: oto moje rady w pigułce.
- Stwórz bloga / blogi - związane z tematem serwisu, który chcesz pozycjonować. Blog to świetne narzędzie. Z jednej strony sam go piszesz,
a z drugiej strony - dzięki komentarzom - tworzy się częściowo "sam". Użyj skryptu WordPress. Pisz regularnie (np. co kilka dni). Pisz merytorycznie.
Używaj słów kluczowych. Pozycjonuj blog w Publikerze lub w Adderze. Po pewnym czasie (powiedzmy: po 2-3 miesiącach) zacznij linkować do docelowego serwisu z odpowiednimi
anchorami.
- Stwórz forum /fora - to również świetny sposób promocji. I często delikatne moderowanie wystarcza do jego rozwoju. Choć na początku zazwyczaj
jest sporo pracy. Użyj skryptu phpbb lub np. Joomla! (ma komponent forum). Linkuj do siebie w różnych miejscach na stronie - nie tylko w stopce. Pozycjonuj forum
w skryptach wymienionych powyżej.
- Twórz strony tematyczne - czyli mniejsze lub większe serwisy na wybrane tematy. Nie musisz się specjalnie znać na danym temacie - w Sieci znajdziesz wszystko, co
trzeba. Mały serwis to jakieś 5-10 podstron. Na kilka małych niech przypada 1 większy (ponad 20 podstron). Im obszerniejsze serwisy, tym lepiej. Używaj
darmowej Joomli!, WordPress, Quick.cms (nie wymaga bazy danych!) lub czegoś podobnego. Korzystaj z umiarem z darmowego hostingu i subdomen. Jeśli Cię stać,
możesz oczywiście kupować domeny i hosting. Pozycjonuj te strony tylko w Publikerze lub Adderze (braknie Ci czasu na inne rozwiązania).
- Utwórz własny katalog / katalogi stron - tak, tak: taki sam, do jakich Ty dodajesz swoje strony. Jeśli zależy Ci na masowym i zautomatyzowanym dodawaniu
wpisów przez innych, zastosuj np. skrypt Qlweb. Dlaczego warto mieć własny katalog stron? Ano dlatego, że największa siła katalogu służy jego właścicielowi!
Wpisujący do niego swoje strony korzystają tylko w niewielkim stopniu. Każdy pozycjoner ma przynajmniej kilka / kilkanaście własnych katalogów.
- Postaw własnego precla / precle - katalogi typu Presell Pages mają wciąż niezłą moc. Zainstaluj precla na WordPressie lub innym popularnym skrypcie.
I koniecznie go moderuj! Bo inaczej zrobi się z niego śmietnik. Dodawaj do niego oczywiście również własne strony z zaplecza. I linkuj odpowiednio do
serwisu "głównego". I zdobywaj linki w automacie (Publiker lub Adder).
- Czy budować "śmietnikowe" zaplecze? - moja odpowiedź brzmi: NIE. O co chodzi? Część pozycjonerów (znaczy się - większość) idzie na łatwiznę i
tworzy "strony" dla zaplecza np. "miksując" odpowiednimi narzędziami treść encyklopedii internetowych, używając tekstów piosenek, opisów GG itp.
I "tworzą" w ten sposób nowe "serwisy". Znaczy się śmietniki, bo dla użytkowników takie strony nie mają ŻADNEJ wartości. I taki pozycjoner cieszy się
jak dziecko, gdy mu Google zaindeksuje taki śmietnik. Słyszałem o rekordziście, co zaindeksował blisko milion stron takiej sieczki. Eh. Co ludzie
nie robią dla efektu. Napiszę wprost: uważam takie techniki za nieetyczne i zdecydowanie odradzam Ci ich stosowanie<. Tyle na ten temat.
- Czy linkować zaplecze między sobą? - oczywiście, że tak! Linkować, ale mądrze. Staraj się nie linkować 2 stron wzajemnie. Trzymaj się
zasady: a-b,b-c,c-a. Szczególnie w przypadku zaplecza ogólnego. Natomiast zaplecze tematyczne możesz czasem linkować wzajemnie - nie powinno Ci to zaszkodzić.
I tyle. Proste? Niby tak, ale bardzo czasochłonne.
Oczywiście są metody szybszego budowania zaplecza (np. tłumacz stron WWW udostępniony przez Google), ale odradzam je stanowczo. Chcesz, aby inni byli w porządku
wobec Ciebie? W takim razie TY PIERWSZY bądź w porządku wobec innych.
Twoje ćwiczenia do wykonania:
- Utwórz przynajmniej (na dobry początek) 1 serwis dla Twojego zaplecza. Może to być blog, forum, katalog lub inna forma
- Rozpocznij pozycjonowanie utworzonego serwisu w Publikerze (ewentualnie w Adderze)
Darmowy Kurs Pozycjonowania - własne zaplecze być może wydaje Ci się teraz odległą perspektywą. Powiem Ci jednak, że nie jest to takie trudne.
Wymaga jednak czasu i pewnych środków. Jeśli jednak wysoka pozycja w Google jest kluczowa dla Twojego e-biznesu - buduj zaplecze już teraz.