Darmowy Kurs Pozycjonowania
od ebiznesy.pl i krzywy.pl

Optymalizacja stron internetowych - część techniczna

Od czego zacząć optymalizację?

Sporo już wiesz. Masz słowa / frazy kluczowe. Wiesz, co chcesz osiągnąć. Dobrze. W takim razie zajmiemy się Twoim przyszłym (lub bieżącym) serwisem.
Lepiej by było, gdyby Twój serwis miał dopiero powstać. Zawsze lepiej tworzy się coś od początku tak jak trzeba, niż naprawiać już istniejące… Jeśli jednak masz już swój serwis, nic nie szkodzi. Zoptymalizujemy go.

Dlaczego podzieliłem optymalizację serwisu na 2 etapy: etap "techniczny" i optymalizację treści? Ponieważ są to nieco inne zagadnienia, które - tak uważam - powinno się traktować oddzielnie.
Twój serwis musi być przyjazny dla użytkowników i wyszukiwarek. Nie możesz zaniedbać ani jednych ani drugich. Dopiero odpowiednia konstrukcja strony sprawi, że optymalizacja treści przyniesie zamierzony efekt.

OK. Więc na czym polega ten etap "techniczny"?
Twoja strona powinna mieć odpowiednią budowę. Są pewne zasady, których powinno się przestrzegać. W przeciwnym wypadku, efekty pozycjonowania mogą być niezadowalające. Poniżej opisałem najważniejsze zagadnienia z tym związane.

HTML i CSS

Strony w czystym HTML są najczęściej bardzo przyjazne wyszukiwarkom. Jednak sam HTML dzisiaj już nie wystarcza. Ostatnio panuje "moda" na tandem HTML (raczej dzisiaj - XHTML) + CSS, czyli Kaskadowe Arkusze Stylów. Dzięki CSS, łatwo i przejrzyście można sformatować tekst i grafikę na każdej podstronie serwisu.

Style umieszczaj w osobnym pliku, dzięki czemu nie obciążą samej strony. Również ich edycja jest bardzo wygodna.
Ty również koniecznie stosuj u siebie CSS

Skrypty

Dawniej wyszukiwarki miały problemy ze skryptami. Nie umiały sobie z nimi radzić. Skutkowało to wieloma problemami, m.in. z prawidłową indeksacją serwisu.
Dzisiaj nie ma już tego problemu, jednak pamiętaj o tym, aby skrypty stosować tylko w razie konieczności. Nie stosuj ich dla zabawy. Niepotrzebnie obciążą stronę i wydłużą czas jej ładowania.
Poza tym, niektórzy użytkownicy mogą mieć problemy z prawidłową ich obsługą na swoich komputerach /przeglądarkach.
Dla przykładu efektowne, dynamiczne menu, które jeszcze do niedawna tworzono głównie w języku Java Script, dziś można utworzyć w CSS. Korzystaj z tego rozwiązania.

Flash

Jeszcze do niedawna wyszukiwarki nie radziły sobie ze stronami w całości utworzonymi w technologii Flash. Dziś jest inaczej. Da się nawet wypozycjonować stronę we Flashu.
Czy jednak Flash jest dobrym rozwiązaniem? Moim zdaniem - nienajlepszym. Dlaczego? Jest kilka powodów.

  1. Strony we Flashu najczęściej długo się ładują, ze względu na znaczne rozmiary, często grubo powyżej 100kB
  2. Niektórzy mogą mieć problemy z ich obejrzeniem, z uwagi na blokady w przeglądarkach
  3. Zazwyczaj są niezbyt przyjazne dla użytkowników, trudno się je nawiguje, powodują często u internautów wrażenie braku panowania nad sytuacją
Oczywiście od tych reguł są wyjątki. Niemniej jednak, jeśli nie musisz, staraj się nie budować całych stron we Flashu. No chyba, że jesteś grafikiem, architektem czy innym artystą ;-)

Ramki (frames)

Prawie wszystkie wyszukiwarki wspierają ramki. Jednak ramki to nie jest najlepsze rozwiązanie. Ramki to w zasadzie kilka stron zgrupowanych w jedną całość. Wyszukiwarka przeczyta treść pliku zawierającego strukturę ramek (tzw. frameset) i zindeksuje każdą ramkę oddzielnie. Jaki będzie tego wynik? Jest spora szansa, że użytkownik nie trafi na stronę główną, tylko np. wyląduje w menu czy stopce. A nie o to chyba chodzi.
Jeśli nie musisz, NIE STOSUJ RAMEK.

Mapa strony

Zrób mapę strony. Niektórzy twierdzą, że przy dobrze zaprojektowanej witrynie WWW, mapa jest zbędna. Inni uważają, że zawsze warto zrobić mapę strony. Ja też tak uważam.
Mapa nie tylko może pomóc w całościowym zindeksowaniu serwisu, ale czasem okazuje się przydatna również dla użytkowników, gdy pogubią się w serwisie lub nie wiedzą, jak dotrzeć do interesujących ich informacji (inna sprawa, że jeśli by tak było, mogłoby to oznaczać, że Twoja strona jest źle skonstruowana i jest nieprzyjazna dla użytkowników).

Nawigacja

Twój serwis powinien posiadać dobry, łatwy i intuicyjny system nawigacji. Jest to ważne zarówno ze względu na jego użytkowników, jak i wyszukiwarki. Przecież pajączki wędrują właśnie po łączach.

"Ciężar" strony

Strona powinna szybko się ładować. Zadbaj o to. Wzorcem godnym naśladowania jest wyszukiwarka Google. Jej twórcy mieli wręcz obsesję na punkcie optymalizacji kodu: w zasadzie nie ma tam niczego, co nie jest niezbędne. Bierz przykład.
Strona, która szybko się ładuje ma 2 zasadnicze zalety:

  1. nie zniechęca internautów, szczególnie tych z wolniejszymi łączami
  2. jest przyjazna wyszukiwarkom, które biorą niekiedy szybkość ładowania się strony pod uwagę i mogą przyznać za to dodatkowe punkty.
Jeszcze jedna sprawa: zadbaj o serwer. Co z tego, że będziesz mieć perfekcyjnie dopracowany serwis, jeśli Twój hosting będzie kulał? Oczywiście nie musisz przepłacać, ale zastanów się 2 razy, zanim zaczniesz na tym oszczędzać.

Meta robots

Dzięki temu znacznikowi sterujemy robotem wyszukiwarki / wyszukiwarek. Podstawowe polecenia dla robota:

Przyjazne adresy URL

O co chodzi? Oczywiście o adresy wyświetlane w przeglądarce. Dla przykładu:

Dlaczego jest to takie ważne? 3 główne powody:
  1. Przyjazne linki są czytelne dla robotów wyszukiwarek - adres wygląda na statyczną stronę (choć w rzeczywistości jest najczęściej inaczej). Przyjazny adres daje gwarancję indeksacji strony, nieprzyjazny natomiast… różnie bywa.
  2. W przyjaznych linkach można umiejętnie przemycić słowa kluczowe, co pomaga (i to znacząco) w pozycjonowaniu
  3. użytkownik ma lepszą orientację w temacie przeglądanej strony i strukturze całej witryny.

Jak utworzyć przyjazne linki, adresy URL?

Najlepiej przez mod_rewrite i plik .htaccess. Jest to nieco szerszy temat, wykraczający poza ramy tego kursu. Więcej informacji znajdziesz w Sieci.
Dodam tylko, że każdy szanujący się CMS (np. ImpleSITE lub Joomla!) obsługuje automatycznie przyjazne adresy, a każdy przyzwoity serwer (czytaj: nie darmowy) umożliwia ich stosowanie.

Domena internetowa

Często nie mamy większego wpływu na wybór domeny. Trudno. Nic się strasznego nie dzieje. Jednak jeśli tworzysz serwis od zera i zamierzasz wybrać dla niego domenę, pamiętaj przynajmniej o 2 podstawowych zasadach:

  1. najlepsza jest domena z końcówką .pl
  2. dobrze jest, gdy domena zawiera w sobie słowo lub frazę kluczową
Jednak nic na siłę: domeny internetowe przy pozycjonowaniu to nie pępek świata! Jeśli chcesz nazwać firmę np. abcde, to kup taką domenę i nie przejmuj się zbytnio tym, że nie masz słów kluczowych w nazwie domeny - nadrobisz w innych elementach.

Podsumowując tę lekcję, zapamiętaj:

  1. twórz strony w XHTML i CSS
  2. unikaj ramek, Flasha i nadmiaru skryptów
  3. dbaj o poprawność kodu strony
  4. twórz lekkie, szybkoładujące się strony
  5. sprawdzaj (testuj) wyświetlanie i działanie strony przynajmniej w kilku najpopularniejszych przeglądarkach
  6. stosuj rozsądnie meta tagi (więcej na ten temat w innej lekcji)
  7. zrób mapę serwisu
  8. zadbaj o nawigację i przejrzystość witryny
  9. stosuj przyjazne linki (adresy URL)
  10. jeśli to możliwe, kup domenę ze słowem /frazą kluczową

Tyle na dziś
Twoje ćwiczenia do wykonania:

Darmowy Kurs Pozycjonowania - jak widzisz, optymalizację dzielę na 2 etapy: optymalizację techniczną i optymalizację treści. Postaraj się, aby zacząć od spraw technicznyc, które opisałem powyżej. W innej poradzie opowiem Ci, jak zoptymalizować treść strony internetowej. Sama treść może przynieść niesamowite efekty w SERPach!

Zapisz się na Darmowy Kurs Pozycjonowania

darmowy kurs pozycjonowania