Sporo już wiesz. Masz słowa / frazy kluczowe. Wiesz, co chcesz osiągnąć. Dobrze. W takim razie zajmiemy się Twoim przyszłym
(lub bieżącym) serwisem.
Lepiej by było, gdyby Twój serwis miał dopiero powstać. Zawsze lepiej tworzy się coś od początku tak jak trzeba, niż naprawiać
już istniejące… Jeśli jednak masz już swój serwis, nic nie szkodzi. Zoptymalizujemy go.
Dlaczego podzieliłem optymalizację serwisu na 2 etapy: etap "techniczny" i optymalizację treści? Ponieważ są to nieco inne
zagadnienia, które - tak uważam - powinno się traktować oddzielnie.
Twój serwis musi być przyjazny dla użytkowników i wyszukiwarek. Nie możesz zaniedbać ani jednych ani drugich. Dopiero
odpowiednia konstrukcja strony sprawi, że optymalizacja treści przyniesie zamierzony efekt.
OK. Więc na czym polega ten etap "techniczny"?
Twoja strona powinna mieć odpowiednią budowę. Są pewne zasady, których powinno się przestrzegać. W przeciwnym wypadku,
efekty pozycjonowania mogą być niezadowalające. Poniżej opisałem najważniejsze zagadnienia z tym związane.
Strony w czystym HTML są najczęściej bardzo przyjazne wyszukiwarkom. Jednak sam HTML dzisiaj już nie wystarcza. Ostatnio panuje "moda" na tandem HTML (raczej dzisiaj - XHTML) + CSS, czyli Kaskadowe Arkusze Stylów. Dzięki CSS, łatwo i przejrzyście można sformatować tekst i grafikę na każdej podstronie serwisu.
Style umieszczaj w osobnym pliku, dzięki czemu nie obciążą samej strony. Również ich edycja jest bardzo
wygodna.
Ty również koniecznie stosuj u siebie CSS
Dawniej wyszukiwarki miały problemy ze skryptami. Nie umiały sobie z nimi radzić. Skutkowało to wieloma problemami, m.in.
z prawidłową indeksacją serwisu.
Dzisiaj nie ma już tego problemu, jednak pamiętaj o tym, aby skrypty stosować tylko w razie konieczności.
Nie stosuj ich dla zabawy. Niepotrzebnie obciążą stronę i wydłużą czas jej ładowania.
Poza tym, niektórzy użytkownicy mogą mieć problemy z prawidłową ich obsługą na swoich komputerach /przeglądarkach.
Dla przykładu efektowne, dynamiczne menu, które jeszcze do niedawna tworzono głównie w języku Java Script, dziś
można utworzyć w CSS. Korzystaj z tego rozwiązania.
Jeszcze do niedawna wyszukiwarki nie radziły sobie ze stronami w całości utworzonymi w technologii Flash. Dziś
jest inaczej. Da się nawet wypozycjonować stronę we Flashu.
Czy jednak Flash jest dobrym rozwiązaniem? Moim zdaniem - nienajlepszym. Dlaczego? Jest kilka powodów.
Prawie wszystkie wyszukiwarki wspierają ramki. Jednak ramki to nie jest najlepsze rozwiązanie. Ramki to w
zasadzie kilka stron zgrupowanych w jedną całość. Wyszukiwarka przeczyta treść pliku zawierającego strukturę ramek
(tzw. frameset) i zindeksuje każdą ramkę oddzielnie. Jaki będzie tego wynik? Jest spora szansa, że użytkownik
nie trafi na stronę główną, tylko np. wyląduje w menu czy stopce. A nie o to chyba chodzi.
Jeśli nie musisz, NIE STOSUJ RAMEK.
Zrób mapę strony. Niektórzy twierdzą, że przy dobrze zaprojektowanej witrynie WWW, mapa jest zbędna.
Inni uważają, że zawsze warto zrobić mapę strony. Ja też tak uważam.
Mapa nie tylko może pomóc w całościowym zindeksowaniu serwisu, ale czasem okazuje się przydatna również dla użytkowników,
gdy pogubią się w serwisie lub nie wiedzą, jak dotrzeć do interesujących ich informacji (inna sprawa, że jeśli by tak było,
mogłoby to oznaczać, że Twoja strona jest źle skonstruowana i jest nieprzyjazna dla użytkowników).
Twój serwis powinien posiadać dobry, łatwy i intuicyjny system nawigacji. Jest to ważne zarówno ze względu na jego użytkowników, jak i wyszukiwarki. Przecież pajączki wędrują właśnie po łączach.
Strona powinna szybko się ładować. Zadbaj o to. Wzorcem godnym naśladowania jest wyszukiwarka Google.
Jej twórcy mieli wręcz obsesję na punkcie optymalizacji kodu: w zasadzie nie ma tam niczego, co nie jest niezbędne.
Bierz przykład.
Strona, która szybko się ładuje ma 2 zasadnicze zalety:
Dzięki temu znacznikowi sterujemy robotem wyszukiwarki / wyszukiwarek. Podstawowe polecenia dla robota:
O co chodzi? Oczywiście o adresy wyświetlane w przeglądarce. Dla przykładu:
Najlepiej przez mod_rewrite i plik .htaccess. Jest to nieco szerszy temat, wykraczający poza ramy
tego kursu. Więcej informacji znajdziesz w Sieci.
Dodam tylko, że każdy szanujący się CMS (np. ImpleSITE lub Joomla!) obsługuje automatycznie przyjazne adresy, a
każdy przyzwoity serwer (czytaj: nie darmowy) umożliwia ich stosowanie.
Często nie mamy większego wpływu na wybór domeny. Trudno. Nic się strasznego nie dzieje. Jednak jeśli tworzysz serwis od zera i zamierzasz wybrać dla niego domenę, pamiętaj przynajmniej o 2 podstawowych zasadach:
Podsumowując tę lekcję, zapamiętaj:
Tyle na dziś
Twoje ćwiczenia do wykonania:
|