Najważniejsza sprawa! Meritum pozycjonowania. Treść. Przecież tak naprawdę to o nią chodzi użytkownikowi. Każdy szuka
informacji w Sieci. Czasem również grafiki czy wideo. To treść przyciąga ludzi. Treść zarabia. Treść w Internecie jest
niemal wszystkim. Dbaj o nią.
To będzie długa lekcja. Ale musisz wytrwać.
Jeśli nie umiesz dobrze pisać, masz 2 wyjścia:
Tworząc treść zawsze pamiętaj, że piszesz dla użytkownika! Człowiek jest najważniejszy.
Dzisiejsza lekcja będzie się składała z 2 etapów:
Jest bardzo ważny, o ile nie najważniejszy! Jest umieszczany na liście wyników wyszukiwania. Jest pierwszym tekstem
opisu strony (równocześnie odnośnikiem do strony). Jest umieszczany na liście ulubionych stron w przeglądarkach.
Powinien zawierać 5-10 słów (około 65-75 znaków). W tytule powinny występować słowa kluczowe opisujące stronę.
Jeśli korzystasz z systemu CMS, powinien umożliwiać zmianę tytułu każdej strony. Najczęściej tytuł strony CMSy
generują automatycznie, jako tytuł wyświetlanego artykułu.
Tytuł każdej strony serwisu powinien być niepowtarzalny
Stosuj tzw. metodę wielkiej trójki. Chodzi o to, żeby pierwsze 3 słowa tytułu były dobrane w ten sposób,
aby dowolna ich kombinacja dawała frazę kluczową. Pamiętaj: ZAWSZE taki zlepek słów musi mieć sens.
Nie stosuj w tytule strony słów, które na niej nie występują lub są nie zgodne z jej treścią (zawartością). Bardzo często jest to traktowane przez wyszukiwarki jako SPAM.
Pamiętaj: meta tagi (nie tylko ten!) powinny być przygotowane oddzielnie dla każdej podstrony serwisu.
Co prawda większość wyszukiwarek w chwili obecnej nie czyta już tagów, ale i tak warto je dopracować.
Opis strony jest bardzo ważny. Dlaczego? Bo pojawia się jako opis serwisu w wynikach wielu
wyszukiwarek (np. Google). Jeśli nie będzie w kodzie strony tego tagu, wyszukiwarka w opisie strony poda pierwsze
zdania z treści strony. Czy o to Ci chodzi? Raczej nie. Dlatego dbaj o ten znacznik i skrupulatnie go zawsze
wypełniaj. Powtórzę: oddzielnie dla każdej podstrony serwisu!
W tagu description powinny znajdować się pełne zdania, które właściwie opisują daną podstronę serwisu. Powinien
oczywiście zawierać słowa kluczowe - najlepiej 4-6 słów / fraz kluczowych.
Ważna zasada: najważniejsze słowa powinny ZAWSZE znajdować się na początku! Dotyczy to wszystkiego, co wiąże się
z Twoją witryną: zarówno znaczników meta, jak i treści strony.
Nigdy nie kopiuj do tego znacznika zawartości tagu title! Mogą oczywiście powtarzać się słowa kluczowe,
ale treść musi być inna. Opis strony powinien zachęcać internautę do kliknięcia w link i wejścia na Twoją
witrynę - tym bardziej się przyłóż!
Opis nie może być dłuższy niż 255 znaków. Najlepiej twórz opisy o długości 150-200 znaków.
To słowa (np. marketing) i frazy (np. programy partnerskie) kluczowe opisujące Twój serwis (daną podstronę).
Jeszcze raz należy podkreślić: w meta tagach strony muszą znajdować się słowa / frazy, które występują w treści
strony (w sekcji body). Inaczej możesz zostać oskarżony o SPAM.
Wpisując słowa kluczowe powinieneś mieć na uwadze:
Bardzo ważny element. Koniecznie stosuj nagłówki.
Koniecznie! Najważniejszy jest oczywiście h1, a najmniej ważny h6.
Nagłówki pełnią rolę tytułów bloków tekstu. Jak w książce. Powinny więc opisywać poszczególne bloki tekstu (ich
zawartość).
Różnią się od siebie (od strony technicznej) wielkością czcionki i (od strony pozycjonowania) wagą dla wyszukiwarek.
Jeśli nie odpowiada Ci domyślne (systemowe) formatowanie nagłówków, nie szkodzi: zmień je dzięki CSS.
W nagłówkach h1 do h6 powinny się znajdować słowa kluczowe. Jednak bez przesady - nie więcej niż 8 (najlepiej
około 4-6). Całkowita ilość słów zawarta w nagłówkach nie powinna przekraczać 10. I nie stosuj powtórzeń.
Ważne są, choć w niewielkim stopniu, pogrubienia, podkreślenia i nachylenia czcionki. Używaj tej techniki - pozwala ona również zwiększyć czytelność tekstu.
Znowu niezwykle ważna kwestia. Linki. Mamy ich 2 rodzaje:
Poza menu (np. górnym i bocznym), stopką (z prawami autorskimi, regulaminem, mapą witryny etc.) i wyszukiwarką, twórz
linki wewnątrz treści poszczególnych podstron, które prowadzą do innych części Twojego serwisu, używając w anchorach
słów kluczowych, na które pozycjonujesz serwis. To bardzo pomaga.
Anchor tekst nie powinien składać się z więcej niż 7 słów (najlepiej 2-3).
Pamiętaj również o opisach alternatywnych - również w nich umieszczaj słowa kluczowe (z umiarem!).
Pamiętaj: opisy obrazków (alt) są zalecane, jeśli nie wymagane. Więc nie zapominaj o nich nigdy.
To najważniejsze miejsce na stronie. Właśnie tutaj umieszczasz główną treść i nie masz większych ograniczeń.
Tekst musi być DOBRY. Co to znaczy? Nie da się na to pytanie opowiedzieć jednym zdaniem. Dobry pod każdym względem:
treści, sensu, układu, łatwości zrozumienia, przejrzystości, gęstości słów / fraz kluczowych itd.
Jak obszerna powinna być jedna strona? Trzymaj się zasady, że każda podstrona powinna się składać z około 250 do
800 słów. Jeśli masz dłuższy artykuł, podziel go na fragmenty.
Najważniejsze słowa kluczowe powinny znajdować się blisko góry kodu strony - nieistotne jest, jak ona będzie wyglądała w przeglądarce, ale gdzie w kodzie strony znajduje się szukane słowo.
Wartość strony zależy również od częstotliwości pojawiania się szukanego słowa w tekście, tytule, opisie i
słowach kluczowych. Jest to stosunek ilości powtórzeń szukanego słowa do wszystkich słów w tekście (body),
tytule itd.
Wystarczy więc skopiować sto razy słowa kluczowe i jesteśmy pierwsi... niestety, znaczy się na szczęście, wyszukiwarki
posiadają detektory SPAMu i takie praktyki kończą się zwykle miejscem pierwszym, ale od końca.
Częstotliwość dla danego słowa kluczowego powinna być wysoka. Z drugiej jednak strony, zbyt częste powtarzanie słowa w treści strony może zaniżyć jej pozycję - powstaje podejrzenie SPAMu. Zalecam częstotliwość na poziomie 3-6%. Z reguły 2 do 4 powtórzenia słowa kluczowego w tekście jednej podstrony wydaje się być optymalnym rozwiązaniem.
Dobrym pomysłem jest pozycjonowanie jednej podstrony serwisu na jedno słowo / frazę kluczową.
Nie da się jednej podstrony wypozycjonować na wiele słów / fraz kluczowych, np. powyżej 5-6.
Pamiętaj, że wyszukiwarki oceniają każdą podstronę serwisu oddzielnie. Dlatego przyłóż się do każdej podstrony.
Żadna wyszukiwarka nie indeksuje komentarzy - nie mają więc znaczenia w tworzeniu rankingu. Odpuść je sobie (chyba, że po prostu je potrzebujesz dla większej przejrzystości kodu).
Jest ich wiele. Ja jednak polecam najlepszy - moim zdaniem - tandem: Firefox i wtyczki. Zainstaluj liska i SeoQuake.
Porazi Cię funkcjonalność tego narzędzia.
Analizując w ten sposób podstrony swojego serwisu - prosto, szybko i przyjemnie go zoptymalizujesz pod kątem słów /
fraz kluczowych.
Może wystarczy na teraz. Masz dość? Zbyt wiele informacji naraz? Spokojnie: powoli do celu.
Twoje ćwiczenia do wykonania na dzisiaj:
|