Darmowy Kurs Pozycjonowania
od ebiznesy.pl i krzywy.pl

Optymalizacja treści

Najważniejszy etap pozycjonowania

Najważniejsza sprawa! Meritum pozycjonowania. Treść. Przecież tak naprawdę to o nią chodzi użytkownikowi. Każdy szuka informacji w Sieci. Czasem również grafiki czy wideo. To treść przyciąga ludzi. Treść zarabia. Treść w Internecie jest niemal wszystkim. Dbaj o nią.
To będzie długa lekcja. Ale musisz wytrwać.

Jeśli nie umiesz dobrze pisać, masz 2 wyjścia:

Oczywiście słowo "dobrze" może być różnie rozumiane. Ja mam na myśli tutaj pisanie: merytoryczne, poprawne językowo, jasne i zrozumiałe, wciągające czytelnika, "hipnotyczne", bogate w użyteczne informacje oraz odpowiednio dopracowane na potrzeby pozycjonowania.
Ciężka sprawa? Hmm. Niełatwa.

Treść na stronach internetowych jest dla użytkowników, nie dla robotów

Tworząc treść zawsze pamiętaj, że piszesz dla użytkownika! Człowiek jest najważniejszy.
Dzisiejsza lekcja będzie się składała z 2 etapów:

Zaczynamy!

Optymalizacja poszczególnych elementów strony

Tytuł strony

Jest bardzo ważny, o ile nie najważniejszy! Jest umieszczany na liście wyników wyszukiwania. Jest pierwszym tekstem opisu strony (równocześnie odnośnikiem do strony). Jest umieszczany na liście ulubionych stron w przeglądarkach.
Powinien zawierać 5-10 słów (około 65-75 znaków). W tytule powinny występować słowa kluczowe opisujące stronę.

Jeśli korzystasz z systemu CMS, powinien umożliwiać zmianę tytułu każdej strony. Najczęściej tytuł strony CMSy generują automatycznie, jako tytuł wyświetlanego artykułu.
Tytuł każdej strony serwisu powinien być niepowtarzalny
Stosuj tzw. metodę wielkiej trójki. Chodzi o to, żeby pierwsze 3 słowa tytułu były dobrane w ten sposób, aby dowolna ich kombinacja dawała frazę kluczową. Pamiętaj: ZAWSZE taki zlepek słów musi mieć sens.

Nie stosuj w tytule strony słów, które na niej nie występują lub są nie zgodne z jej treścią (zawartością). Bardzo często jest to traktowane przez wyszukiwarki jako SPAM.

Meta tag description

Pamiętaj: meta tagi (nie tylko ten!) powinny być przygotowane oddzielnie dla każdej podstrony serwisu. Co prawda większość wyszukiwarek w chwili obecnej nie czyta już tagów, ale i tak warto je dopracować.
Opis strony jest bardzo ważny. Dlaczego? Bo pojawia się jako opis serwisu w wynikach wielu wyszukiwarek (np. Google). Jeśli nie będzie w kodzie strony tego tagu, wyszukiwarka w opisie strony poda pierwsze zdania z treści strony. Czy o to Ci chodzi? Raczej nie. Dlatego dbaj o ten znacznik i skrupulatnie go zawsze wypełniaj. Powtórzę: oddzielnie dla każdej podstrony serwisu!

W tagu description powinny znajdować się pełne zdania, które właściwie opisują daną podstronę serwisu. Powinien oczywiście zawierać słowa kluczowe - najlepiej 4-6 słów / fraz kluczowych.
Ważna zasada: najważniejsze słowa powinny ZAWSZE znajdować się na początku! Dotyczy to wszystkiego, co wiąże się z Twoją witryną: zarówno znaczników meta, jak i treści strony.

Nigdy nie kopiuj do tego znacznika zawartości tagu title! Mogą oczywiście powtarzać się słowa kluczowe, ale treść musi być inna. Opis strony powinien zachęcać internautę do kliknięcia w link i wejścia na Twoją witrynę - tym bardziej się przyłóż!
Opis nie może być dłuższy niż 255 znaków. Najlepiej twórz opisy o długości 150-200 znaków.

Meta tag keywords

To słowa (np. marketing) i frazy (np. programy partnerskie) kluczowe opisujące Twój serwis (daną podstronę).
Jeszcze raz należy podkreślić: w meta tagach strony muszą znajdować się słowa / frazy, które występują w treści strony (w sekcji body). Inaczej możesz zostać oskarżony o SPAM.

Wpisując słowa kluczowe powinieneś mieć na uwadze:

  1. liczbę pojedynczą i mnogą
  2. wyrazy pisane z małej i wielkiej litery
  3. wyrazy z błędami literowymi i ortograficznymi.
Błędem jest optymalizowanie jednej podstrony dla więcej niż 5-6 słów kluczowych.
Nie należy powtarzać słów kluczowych! Jeśli już, to najwyżej jedno powtórzenie. A najlepiej używać tych słów np. w liczbie mnogiej, synonimów i ewentualnie wyrazów napisanych błędnie (internauci często się mylą wpisując zapytania w wyszukiwarkach).

Nagłówki h1.... h6

Bardzo ważny element. Koniecznie stosuj nagłówki.
Koniecznie! Najważniejszy jest oczywiście h1, a najmniej ważny h6.
Nagłówki pełnią rolę tytułów bloków tekstu. Jak w książce. Powinny więc opisywać poszczególne bloki tekstu (ich zawartość).

Różnią się od siebie (od strony technicznej) wielkością czcionki i (od strony pozycjonowania) wagą dla wyszukiwarek. Jeśli nie odpowiada Ci domyślne (systemowe) formatowanie nagłówków, nie szkodzi: zmień je dzięki CSS.
W nagłówkach h1 do h6 powinny się znajdować słowa kluczowe. Jednak bez przesady - nie więcej niż 8 (najlepiej około 4-6). Całkowita ilość słów zawarta w nagłówkach nie powinna przekraczać 10. I nie stosuj powtórzeń.

Wyróżnienia

Ważne są, choć w niewielkim stopniu, pogrubienia, podkreślenia i nachylenia czcionki. Używaj tej techniki - pozwala ona również zwiększyć czytelność tekstu.

Linki (łącza)

Znowu niezwykle ważna kwestia. Linki. Mamy ich 2 rodzaje:

  1. linki wewnętrzne - kierujące do podstron wewnątrz danej witryny
  2. odnośniki zewnętrzne - kierujące na zewnątrz
Obydwa typy linków są istotne. Dzięki obydwu zwiększasz pozycję serwisu
Tekst zawarty w linku (czyli anchor tekst) MUSI zawierać słowa kluczowe. Jest to niezwykle ważna kwestia dla wypozycjonowania serwisu na wybrane słowa / frazy.

Poza menu (np. górnym i bocznym), stopką (z prawami autorskimi, regulaminem, mapą witryny etc.) i wyszukiwarką, twórz linki wewnątrz treści poszczególnych podstron, które prowadzą do innych części Twojego serwisu, używając w anchorach słów kluczowych, na które pozycjonujesz serwis. To bardzo pomaga.
Anchor tekst nie powinien składać się z więcej niż 7 słów (najlepiej 2-3).

Opisy (alt, title)

Pamiętaj również o opisach alternatywnych - również w nich umieszczaj słowa kluczowe (z umiarem!).
Pamiętaj: opisy obrazków (alt) są zalecane, jeśli nie wymagane. Więc nie zapominaj o nich nigdy.

Główny tekst strony – sekcja body

To najważniejsze miejsce na stronie. Właśnie tutaj umieszczasz główną treść i nie masz większych ograniczeń.
Tekst musi być DOBRY. Co to znaczy? Nie da się na to pytanie opowiedzieć jednym zdaniem. Dobry pod każdym względem: treści, sensu, układu, łatwości zrozumienia, przejrzystości, gęstości słów / fraz kluczowych itd.
Jak obszerna powinna być jedna strona? Trzymaj się zasady, że każda podstrona powinna się składać z około 250 do 800 słów. Jeśli masz dłuższy artykuł, podziel go na fragmenty.

Uwagi ogólne dotyczące optymalizacji treści serwisu

Lokalizacja słów kluczowych

Najważniejsze słowa kluczowe powinny znajdować się blisko góry kodu strony - nieistotne jest, jak ona będzie wyglądała w przeglądarce, ale gdzie w kodzie strony znajduje się szukane słowo.

Częstotliwość

Wartość strony zależy również od częstotliwości pojawiania się szukanego słowa w tekście, tytule, opisie i słowach kluczowych. Jest to stosunek ilości powtórzeń szukanego słowa do wszystkich słów w tekście (body), tytule itd.
Wystarczy więc skopiować sto razy słowa kluczowe i jesteśmy pierwsi... niestety, znaczy się na szczęście, wyszukiwarki posiadają detektory SPAMu i takie praktyki kończą się zwykle miejscem pierwszym, ale od końca.

Częstotliwość dla danego słowa kluczowego powinna być wysoka. Z drugiej jednak strony, zbyt częste powtarzanie słowa w treści strony może zaniżyć jej pozycję - powstaje podejrzenie SPAMu. Zalecam częstotliwość na poziomie 3-6%. Z reguły 2 do 4 powtórzenia słowa kluczowego w tekście jednej podstrony wydaje się być optymalnym rozwiązaniem.

Dobry pomysł: 1 słowo = 1 podstrona

Dobrym pomysłem jest pozycjonowanie jednej podstrony serwisu na jedno słowo / frazę kluczową. Nie da się jednej podstrony wypozycjonować na wiele słów / fraz kluczowych, np. powyżej 5-6.
Pamiętaj, że wyszukiwarki oceniają każdą podstronę serwisu oddzielnie. Dlatego przyłóż się do każdej podstrony.

Komentarze

Żadna wyszukiwarka nie indeksuje komentarzy - nie mają więc znaczenia w tworzeniu rankingu. Odpuść je sobie (chyba, że po prostu je potrzebujesz dla większej przejrzystości kodu).

Narzędzia służące do określania gęstości słów kluczowych

Jest ich wiele. Ja jednak polecam najlepszy - moim zdaniem - tandem: Firefox i wtyczki. Zainstaluj liska i SeoQuake. Porazi Cię funkcjonalność tego narzędzia.
Analizując w ten sposób podstrony swojego serwisu - prosto, szybko i przyjemnie go zoptymalizujesz pod kątem słów / fraz kluczowych.

Może wystarczy na teraz. Masz dość? Zbyt wiele informacji naraz? Spokojnie: powoli do celu.
Twoje ćwiczenia do wykonania na dzisiaj:

  1. Zainstaluj SeoQuake (dodatek do Firefoxa)
  2. Zoptymalizuj treść swojego serwisu - wspomagaj się wspomnianym narzędziem
W dalszej części kursu zajmiemy się zdobywaniem linków do Twojego serwisu.

Darmowy Kurs Pozycjonowania - optymalizacja treści zawsze powinna poprzedzać właściewe pozycjonowanie, czyli łowienie odnośników, łaczy do naszego serwisu. Sama optymalizacja tytułów podstron Twojego serwisu może przynieść zdumiewające efekty. Pozycjonowanie bez uprzedniej optymalizacji treści jest w dużym stopniu stratą czasu.

Zapisz się na Darmowy Kurs Pozycjonowania

darmowy kurs pozycjonowania